×

Play zmieni właściciela?

  • 4 grudnia 2015
  • Blackpartners
Udostępnij artykuł:

Po raz kolejny, właściciele czwartej największej sieci w Polsce (Play), przymierzają się do sprzedaży swoich udziałów. Przez wiele lat spółka wyceniana była na poziomie 1,5 mld Euro, obecna wycena opiewa na blisko 1,8 mld Euro. Jest to spowodowane m.in. podziałem rynku na poziomie 21,9% pod względem liczby użytkowników. Największym graczem na rynku obecnie jest T-Mobile Polska (26,8%) następnie Orange Polska (26,7%), Polkomtel (22,6%). Pozostałe 2 % należy do operatorów wirtualnych, którzy korzystają z infrastruktury telekomunikacyjnej swoich konkurentów, np. Virgin Mobile. Penetracja takiego rynku w postaci nowego gracza, nawet z ogromnym kapitałem, byłaby bardzo trudna, a wręcz nie możliwa. Dlatego podmioty zainteresowane wejściem do Polski, powinny przemyśleć opcję kupna P4. Przy obecnym podziale „tortu” Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zablokowałby wszelkie przejawy przejęcia Play przez lokalnych konkurentów.

Skąd pomysł na sprzedaż Play?

Obecna struktura właścicielska nie zmieniła się od początki wejścia na polski rynek telekomunikacyjny (2005r.). 50,3% udziałów posiada grecki biznesmen Panos Germanos w postaci Tollerton. Pozostała część (49,7%) należy do islandziego funduszu Novator, kontrolowanego przez Thor’a Bjorgolfsson’a. Od kilku lat właściciele starają się wyjść z inwestycji, jednakże jak dotąd deklarowana cena 1,5 mld Euro nikogo nie przekonała. Z roku na rok, Play umacniał swoją pozycję i zwiększył ją z poziomu 18% (2012) do blisko 22%, przy czym wyniki finansowe również ulegają poprawie. To pozwoliło nie tylko uzyskać pożądaną kwotę 1,5 mld Euro ale i powiększyć ją do 1,8 mld Euro.
Obecnie pojawiają się 2 możliwości sprzedaży P4.

Pierwszą z nich jest bezpośrednia sprzedaż udziałów Tollerton i Novator, która miałaby dopełnić się  do końca połowy 2016 roku. Najbardziej prawdopodobnymi zainteresowanymi są skandynawskie Telenor oraz TeliaSonera. Ciekawym rozwiązaniem może być wejście amerykańskiej firmy Liberty Global, która jak dotąd posiada UPC w Polsce, dostawcę usług telewizji kablowej oraz Internetu przewodowego. Przejawem ewentualnego zainteresowania jest uruchomieniem przez UPC nowej funkcji Horizon, która pozwala na dostęp do dotychczasowych usług z poziomu telefonu lub tabletu. Jak dotąd podobne przejęcie miało miejsce w przypadku Orange i Telekomunikacji Polskiej.
Jednakże, należy pamiętać o bardzo burzliwej aukcji pasm LTE w Polsce. Suma ze sprzedaży jaką uzyska Skarb Państwa to blisko 9,23 mld zł. Odbije się to na kondycji finansowej całego sektora, jest to rekordowa stawka jaką telekomu muszą zapłacić za udostępnienie pasm. Może również odbić się to na wycenie Play, ponieważ pomimo zakupu pasma, Play ma duży problem z postawieniem nowych stacji bazowych, niezbędnych do funkcjonowania sieci. Niedogodność wynika z niechęci społeczeństwa do stawiania nowych anten, które siłą rzeczy muszą być stawianie m.in. na budynkach w centrach miast. Infrastruktura P4 jest stosunkowo najmniejsza w porównaniu do konkurentów i dlatego Play umożliwia korzystanie z nadajników konkurencji.

Jest również druga możliwość sprzedaży P4 z wykorzystaniem rynku ECM. Według najnowszych doniesień Novator miałby sprzedać swoje akcje (49,7%) w ramach IPO. Dotychczas na GPW znajduje się jedynie Polkomtel(Plus) w postaci Cyfrowego Polsatu oraz Orange Polska. Jednakże wygląda to jedynie jako ewentualna opcja w przypadku braku uzyskania satysfakcjonującej oferty kupna P4.

Co to oznacza dla polskiego rynku telekomunikacyjnego?

Polski rynek telekomunikacyjny jest bardzo słabo skoncentrowany, walka pomiędzy graczami jest bardzo zacięta i rozstrzyga się często o 0,1%. Groźba powstania nowego podmiotu na rynku jest nikła chociażby ze względu na ogromne, finansowe bariery wejścia. Dzięki nowym zasadom migracji klienci mogą swobodnie wybierać między operatorami, bez utraty numerów telefonu. Polski rynek Internetu mobilnego jest 5 co do wielkości w całej Unii Europejskiej. Sprzedaż Play to furtka dla wejścia nowego podmiotu do Polski. Dla przeciętnego konsumenta oznacza to rozszerzenie wachlarza dotychczasowych usług i zmniejszenie się cen na rynku telekomunikacyjnym. Powiększy to również zapotrzebowanie na przedsiębiorstwa zajmujące się obsługą telekomów.

Sprzedaż Play nigdy nie była tak prawdopodobna, jak teraz. Zmiana struktury właścicielskiej miałabym bardzo pozytywny wpływ na praktycznie każdy aspekt rynku jak i polskiej gospodarki. Rewolucja na rynku telekomunikacyjnym nadciąga i nie powinniśmy się jej obawiać, a wręcz wyczekiwać.

Udostępnij artykuł:

Dowiedz się, jak z naszą pomocą rozwinąć Twoje przedsiębiorstwo.Skontaktuj się z nami