×

Jest zielone światło Komisji Europejskiej na przejęcie Smyka

Zgoda na przejęcie Smyka
  • 11 kwietnia 2016
  • Blackpartners
Udostępnij artykuł:

15 stycznia br. Empik Media&Fashion podpisała z brytyjskim funduszem private-equity Bridgepoint przedwstępną umowę sprzedaży Grupy Smyk. Wartość transakcji opiewa na kwotę 1,06 mld zł, w tym 634,8 mln zł stanowi cenę nabycia. 7 kwietnia pojawiła się natomiast informacja, że Komisja Europejska wyraziła zgodę na przeprowadzenie transakcji.

Grupa Smyk powstała w 1952 roku i jest właścicielem 125 sklepów działających na terenie Polski (80 placówek), Rumunii, Rosji, Ukrainy i Niemiec oferujących asortyment z zakresu odzieży, zabawek i akcesoriów dla dzieci. W skład sprzedawanej grupy wchodzą takie firmy jak: E-Commerce Services, Kids International, Spiele Max Holding, Spiele Max, Smyk All for Kids, Madras Enterprises, Mexvet Enterprises, Prolex Services, Smyk Rus, Smyk Global Assets oraz Network Toys. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,8 mld zł w 2015 roku. Aż 12% przychodów generowana jest w kanale online.

Bridgepoint natomiast jest dużym, międzynarodowym funduszem private-equity posiadającym kapitał o wartości ponad 20 mld euro. Transakcja nabycia została dokonana przez Bridgepoint Europe V, europejski fundusz typu middle market buyout. Finansowanie natomiast zostało zapewnione przez Pekao. Inną polską firmą znajdującą się w jego portfolio jest cukiernia Dr Gerard.

Dotychczasowy właściciel Smyka, grupa EM&F posiada znaczny dług opiewający na 700 mln zł. Środki pozyskane z transakcji mają zostać przeznaczone na całościową bądź częściową spłatę zadłużenia. Grupa EM&F wyprzedaje swoja aktywa trwa już od wielu lat, w 2012 roku została sprzedana sieć kawiarni EMPiK Cafe, natomiast ostatnio pod młotek poszły także należące do niej szkoły językowe i biznes modowy. Po sprzedaniu sieci z asortymentem dla najmłodszych, która była najbardziej rentowną częścią działalności konglomeratu, głównym aktywem grupy zostanie EMPiK, sieć 220 sklepów z prasą i książkami mierząca się ostatnio ze spadkiem sprzedaży mającym związek z mniejszym zainteresowaniem jej tradycyjnym asortymentem. Udział Empiku w całym rynku książki wynosi około 20 proc.

Inwestycja w sklepy w artykułami dziecięcymi wydaje się być atrakcyjną decyzją ze względu na fakt, że wydatki na dzieci w Polsce znajdują się aktualnie na relatywnie niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami europejskimi, analitycy są natomiast zgodni, że trend ten ma się zmieniać, głównie ze względu na odnotowywany wzrost dochodów polskich rodzin oraz w konsekwencji wzrost wydatków na odzież i zabawki dziecięce. Szacuje się, że nisza, w której działa Smyk może rosnąc w tempie nawet 11% rocznie. Nowy inwestor ma zamiar intensywnie wspierać rozwój sklepów, szczególnie w zakresie ekspansji międzynarodowej.

——–

Mateusz Świniański
M&A Associate

Udostępnij artykuł:

Dowiedz się, jak z naszą pomocą rozwinąć Twoje przedsiębiorstwo.Skontaktuj się z nami