×

Restrukturyzacja firmy w praktyce – jak zrestrukturyzować firmę?

  • 2 grudnia 2015
  • Blackpartners
Udostępnij artykuł:

Często przedsiębiorcy, w tym zwłaszcza średnie firmy, szukają pomocy doradców przy restrukturyzacji swojego biznesu. Niedawno przyszedł do nas właściciel dość znacznego na polskim rynku przedsiębiorstwa z branży stolarki okiennej. Chociaż jego firma osiąga dobre wyniki finansowe i rozwija się w tempie kilku procent Y2Y to właściciel uważa, że firma ma znacznie większy potencjał, gdyż nie wykorzystuje wszystkich swoich aktywów optymalnie.

Nie zamierzam definiować restrukturyzacji. Definicji jest bardzo wiele, natomiast każdy kto ją przeprowadzał doskonale wie, że nie wnosi ona nic do samego procesu. O co więc chodzi w samej restrukturyzacji? Po pierwsze chciałbym obalić mit, że dokonuje się jej gdy w firmie dzieje się źle. Przykład naszego Klienta dowodzi, że skuteczna restrukturyzacja to nic więcej jak zwiększenie efektywności prowadzonego biznesu we wszystkich jego obszarach. Możemy więc wyróżnić restrukturyzację strategii, finansów, polityki rachunkowości, produktową, marketingową, logistyki, łańcucha produkcyjnego, kadrową, prawną i wiele, wiele innych. Zazwyczaj w całym procesie skupiamy się tylko na jednym obszarze, a w przypadku spółek, które posiadają spore problemy skupiamy się tylko na kwestii finansowej. Niestety w krótkim okresie, problem powróci.

Ok., zatem jak zabrać się do restrukturyzowania własnej firmy. Po pierwsze określmy wszystkie obszary w których funkcjonuje nasza firma. Dla każdego podmiotu będą to inne obszary, natomiast uważam, że dobrym punktem wyjścia jest lista przedstawiona powyżej. Dokładnie opiszmy każdy z tych obszarów, jakie ma czynniki ryzyka, jak je zabezpieczamy, jak zarządza nimi konkurencja, co możemy poprawić. Taki audyt to pierwszy najistotniejszy etap restrukturyzacji. Spójrzmy na naszą firmę z góry i bardzo ogólnie, a później rozbierzmy każdy element na czynniki pierwsze. Stworzymy dzięki temu mapę procesów, która będzie nam towarzyszyła w całym procesie. Następnie na mapę nakładamy miejsca, w których nie funkcjonujemy w pełni efektywnie. Naszym benchmarkiem może być konkurencja, badania na klientach, strategia rozwoju, etc.

W kolejnym etapie określamy środki i narzędzia jakie musimy zastosować, aby wspomóc nasze newralgiczne punkty. Pamiętajmy, aby do każdego z obszarów dołączyć harmonogram działań i budżet jaki jest niezbędny na jego wykonanie. Niestety każde przedsiębiorstwo jest inne więc stworzenie schematu działania jest prawie niewykonalne.

Kolejnym etapem jest stworzenie listy naszych celów i sposobu mierzenia osiąganych efektów. Musimy wiedzieć gdzie chcemy być za pół roku, jak to osiągnąć i zmierzyć. Musimy wiedzieć kto to zrobi, ile nas to będzie kosztowało i jakie efekty przyniesie.

Bardzo częstym błędem jest przypisywanie działań do osób, które nie są już w stanie pracować więcej. W efekcie wszystkie nasze plany można wyrzucić do kosza, bo nie ma kto ich wdrażać. Pamiętajmy, że jeśli Zarząd wdraża procesy restrukturyzacji to zazwyczaj wpływa to na obniżenie efektywności bieżącej działalności.

Moim celem nie jest marketing naszych usług, ale pamiętajmy, że dzięki firmom zewnętrznym ten problem odpada. Posiadają znaczną wiedzę o restrukturyzacji biznesu, profesjonalny zespół i odciążą Państwa pracowników w codziennej pracy związanej z całym procesem.

Wracając do naszego spotkania z panem Prezesem. Było to nasze pierwsze spotkanie i planowaliśmy czas jego trwania na ok. 1-2h. Sumarycznie trwało 8h i siedzieliśmy rozmawiając o biznesie do 2 w nocy. Bardzo ogólnie omówiliśmy z nim 17 obszarów firmy i nie skończyliśmy wszystkiego.

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi usługami restrukturyzacji i optymalizacji.

Artur Stypulkowski
Senior Manager
a.stypulkowski(at)blackpartners.pl

Udostępnij artykuł:

Dowiedz się, jak z naszą pomocą rozwinąć Twoje przedsiębiorstwo.Skontaktuj się z nami